Rabu, 14 Julai 2010

Kongsi minat (Woman accesories)

Bila da mnjadi hobi dan minat,sudah tntu saya dan ank2 juga memakai barangan kristal nih..Tuk pemilihan gelang,saya mmpunyai koleksi gelang n cincin; suasa + kristal (err...harga jauh lbih murah dr emas & berlian) hehehe ...Kmudian saya bli pula untuk anak2...Gelang kt bawah ni,gelang Najwa yg mama beli kristalnya then hantar upah pasang kt ECM tp kiosk tu da xda...hanya kiosk smntara sahaja...huhu...tp harga upah pasang sgtla berbaloi..berbaloi baloi..heh heh heh..Moga2 next time kiosk tu mai lagi ke Kuantan..hehe...Tp saya sbnarnya ada planning nk blajo buat aksesori guna suasa cuma blum brkesempatan lagik..Tengokla satu masa ada rezeki saya nnti 8))



Kt dalam bekas ni,Kristal Fire Opal yg nk ditukar ke cincin baru Najwa..Selain warna Lt Siam,Light Rose...mama minat gak wrna fire opal nih..tu yg mama pilih utk jadikan gelang Najwa nih..Si Min plk,dia da ada gelang kristal suasa (pemberian kawan kpd mertua)...Tp tuk ari raya nnti,mama da planning nk blikan satu tuk Min juga..Colornya plk mama masih pikir2 lagi..hehe...



Cincin Najwa yg mnngunakan Kristal Swarovski Color Lt Siam AB2X + Kristal A+B



Tools pertama,cutter



Tools kedua,tali tangsi




Kristal dan manik yg telah dileraikan dr cincin Najwa




Selembar tali tangsi yg sudah dipotong mngikut ukuran yg saya anggarkan



Proses membentuk bunga



Bentuk bunga sudah terbentuk




Manik yg digunakan sebagai gelung...Biasanya saya guna warna putih atau hitam..Gelung adalah terhad putih dan hitam sahaja atas sebab sebab tertentu



Dua tali yg perlu di potong...last touch up


Cincin utk Wa da siap... n match da ngan gelang suasa yg dibeli... 8))


atau yg ini:


(Tinjau kt link2 kt atas utk melihat color2/pilihan2 lain tuk kristal Swarovski)

Kepada yg duk di Kuantan n berminat nk tempah ngan saya cincin nih,dialu alukan la yer...Juga sesuai dipakai kanak kanak sbb kanak2 jarinya cpat besar,so kalau pakai emas/suasa,tempoh pemakaian sgt terhad.Kalau pakai cincin yg saya buat ni,kalo jari bebudak cpat/da beso,saya leh adjust/alter besarkan,hehe..tp ada charge la tuk besarkan plk...hehe...

Harga cincin :RM15/ PCS


Brooch


Brooch yg saya nk tunjuk arinih,..brooch yg simple ajer...di bawah saya sertakan gambo2 tuk buat brooch (design simple)


mula mula..knala ada tools dia... yg merah ni long nose...




yang ni plk emmm..saya pnggil mata bulat....



yg ni tau tak apa?yg ni lah pin brooch..sblum dilenturkan...ginila rupa dia..batang pin mcm nih,ada dua size..yg ini size yg pnjang....so nnti kalo buh kristal/manik/stone...kna la buh bnyk compare to pin yg lbih pndek..yg kadang tu just 3pcs leh isi (kalo kristal/manik/stone size beso skit)




yg ni plk,manik/kristal yg kawan saya punya...namanya kak Alina..Saya buat brooch tuk lbihan gelang yg k.Alina repair ngan saya..So ada lebey,dia request jadikan brooch yg simple ini 8)



Gambo bawah ni lak,saya da buh kristal/manik tu ke dalam batang pin nih...Design itu atas kita..bole juga ditambah ngan divider yg 'bling bling' tu tp disebabkan stock bling2 da abis..so saya just design mcm nih ajer...



Setelah dilenturkan beberapa kali/sekali (bg bulatan yg besar) guna tools mata bulat,then kpit ngan lose nose....brooch da SIAP!
*jika salah teknik,batang pin akn patah




Tiada ulasan:

Catat Ulasan