Jumaat, 6 Mac 2009

Ape khabar..?

Assalamualaikum,huh..lama betul aku xupdate blogni,,adela 2minggu lbh kot?sorila ye pada anda2 suma,keadaan xmengizinkan…no internet connection kat umah yg aku dok skrgni.selama tu jgk lah aku xdpt skype/ym ngan bini&anak2 aku…rindu gile woo..sabarjela.okla,byk yg nak kena aku updateni,so let me start now…mesti anda2 suma tertanye2 apela gamaknye keje yg aku buat skrgni kat KSA ni,haa…meh sini aku nak story skit…

everyday(sabtu-rabu)aku bgn seawal 5.30pg,lps mandi&smayang aku pun bersiapla ke tempat keje,kalau rajin aku msk&tapau dari umah(menu biasa=burger=senang/cepat diprepare).dlm pkl6.30pg++ aku tunggu bas kat seberang jln dpn umah aku ni,xjauh,lbh krg 100m je kot menapak.tgk nasibla,kdg2 sekejap je tunggu,kdg2 smp 15-20minit pun ade,kat sini yg xtahannye skrgni musim sejuk xabis lagi,kalau malang lagi nasib,..kena plk ribut pasir..pergh..abis ber’sawang’ lubang idung.

smp kat main gate kilang adela lbh krg pkl7.15pg++,msk dlm kena naik shuttle van plk(sama cam BPC)utk ke department masing2(aku dok kat PHENOLICS department under Bis-phenol A plant),yg bezanye kat sini,luas site nye yg lbh krg 5-6kali ganda dari BPC(aku agak2jela)smp kat department office/cabin,sesi berslm2an ngan membe2 satu department,xkirala arab,malaysia,indonesia,india,suma bersalaman .kirenye acara wajibla tiap2 ari.tu belum tgk set2 arab slm&greet sama2 diorg lagi,laga pipi 2-3kali pastu siap ade bunyi lagi…kaget jgk aku masa mula2 tgk dulu,jgn diorg ajak aku laga pipi dahla,gelii…hahaha.

routine job setiap hari ialah review PFD/P&ID dan process manual sdiri2,kire indipendentla lbh krg.baru awal minggu ni je training utk newcomers(aku+13org yg lain,termskla haji din)bermula,kalau ikut schedule 60ari++ baru abis.mmg bosan jgk kalau ikutkan ati,yela..sbb dah lama tinggalkan zaman studyni,plk tu process totally different ngan MAn&PA plant(plant aku dulu)tapi xpe..lynjela,ye x?sapa nak bagi dok classroom trainingje tapi gaji 5angka(alhamdulillah..rezeki anak2),lbh krg gaji YC kot..?(hehe jgn marah aa…YC)kat Malaysia kompom smp mati pun xdpt…

classroom mula pkl8pg dan abis pkl11pg setiap ari,pkl11pg-1ptg plk ialah lunch hour(1jam je,pilihla sdiri pkl bape nak gi lunch,pastu 1jam dari time tu kena make sure dah blk smula ke cabin,tapi kalau rasa nak blk Malaysia awal(pergi xkembali)blhla cuba blk lewat ke kabin),lps lunch hour plk biasanye smbg smula study sdiri/group,tapi biasanye byk menyembang dari study,haha…biasala,bab2 membaca ni mmg kureng skit,bkn aku je,blh kata kebanyakan org lain pun sama jgk.tapi sembang2 jgk,kat sini kena pandai cover line skit,sbb expectation pak arab ni mmg tinggi kat org2 luarni,ye la...kire patutnye kerja kite tu berbaloi la dgn gaji yg diorg dah bagi tu.

tapi,bagi mereka2 yg ‘terpilih’@dipilih,adela special task menanti diorg,for example;buat procedure/isolation P&ID utk ‘tighteness test’(kalau kat malaysia kita panggil pressure test je dan lazimnye keje ni dibuat oleh contractor,kite wakil operation cuma witness je,tapi kat sini dgn procedure2 skali kite kena buat…pelik2,yg lbh ‘kurang bijaknye’ plk ialah plant construction progress aku rasa ada la baru 15-20%,piping satu hapah pun belum ade lagi,yg ade cuma piperack,equipment foundation,underground piping dan adela beberapa equipment besar yg baru di pasang,PUNCHLISTING pun belum buat lagi tapi procedure/P&ID dah siap,BIJAKKAN???..kompom nnt kena buat smula,percayala ckp aku,tgkje la nnt…tapi aku fhm,kalau xbuat menda2ni xkan nak dok ber’dendang’je,nmpk sgt mkn gaji buta nnt,so terpaksala jgk create job2 mcmni walaupun kompom kena redo skali lagi).supervisor2 plk lagila ‘masak’,dgn SOPnye,review procedure/P&ID yg diprepare anak2 buah lagi…pergh,tapi padanla kan?gaji mahal la katakan…sian pun ye jgk aku tgk,mane xnye,badan smp susut jadiknye(pyan).abis keje pkl4ptg,tapi ade jgk yg kena stayback utk siapkan keje…due date dah dekat sgt biasanye kalau gitu.

emm..ape lagi ye?haa..kat department akuni rata2 boardmannye orang indonesia,alhamdulillah,senang skit keje/communicate,india adela 2-3org…tapi yg bestnye,korang tau xbape org boardman sumanye?6org beb…utk BPA plantje,belum campur phenol&cumene plant lagi..field kalau xslp aku 8org rasanye..meriahla nnt,tapi tgk ajela nnt bape org je yg ‘keje’,kalau ikutkan cite geng2 yg dah lama keje kat sini(geng2 sipchem/chevron)mmg malas nak mampus geng2ni,geng2 ‘bawang/gagak’ plk,auta je lbh,experience 15thn la,itula..,inila…suruh buat keje,haraamm..xreti.’kipas’ bos blh harap la…

okla,dah lenguh naipni,lain kali plkla aku smbg,kat sini jgk aku taruk skali gamba2 yg aku kumpul smenjak aku dok kat KSA ni,kalau ade ape2 pertanyaan@saranan blhla shout kat shoutbox aku yg terletak disblh kanan tu…wabillahitaufiqwalhidayah,assalamualaikum warahmatullahhiwabarakatuh.

ni gamba dpn bas sekolah kat sini,dlm cite only the strong ade laa..

sportrim 2piece tuu...

ni subaru wagon..

ni SUV chevrolet,model ape ntah..

nissan altima(fairlady saloon) ngan toyota camry

Tiada ulasan:

Catat Ulasan